Zie foto's (12)
Visite guidée de la Basilique de Mézières, ses vitraux et le trésor d'art sacré

Visite guidée de la Basilique de Mézières, ses vitraux et son trésor d'art sacré

Cultureel in Charleville-Mézières
  • Deze laat flamboyante kerk in gotische stijl, geklasseerd als "Monument Historique" op 18 oktober 1901, werd gebouwd vanaf 1499. De bouw ervan duurde bijna 120 jaar, waarbij gebruik werd gemaakt van de funderingen en bepaalde elementen van de vroeg-Romaanse kerk. 

    Het kreeg de naam van Onze-Lieve-Vrouw van de Hoop aan het begin van de 19e eeuw toen het de thuisbasis was van het beeld van de Zwarte Madonna. De Zwarte Maagd van Mézières, geëerd sinds de 10e eeuw, genereert een jaarlijkse...
    Deze laat flamboyante kerk in gotische stijl, geklasseerd als "Monument Historique" op 18 oktober 1901, werd gebouwd vanaf 1499. De bouw ervan duurde bijna 120 jaar, waarbij gebruik werd gemaakt van de funderingen en bepaalde elementen van de vroeg-Romaanse kerk. 

    Het kreeg de naam van Onze-Lieve-Vrouw van de Hoop aan het begin van de 19e eeuw toen het de thuisbasis was van het beeld van de Zwarte Madonna. De Zwarte Maagd van Mézières, geëerd sinds de 10e eeuw, genereert een jaarlijkse bedevaart die tot 1962 duurde! Het huidige stenen beeld vervangt het beeld van verbrand hout in 1643.

    Opgericht als basiliek door Paus Pius XII in 1946, zag de kerk het huwelijk van koning Karel IX van Frankrijk met Elizabeth van Oostenrijk in 1570. Vele malen verwoest en gebombardeerd tijdens de conflicten van de geschiedenis, wordt de Notre Dame altijd herbouwd als een feniks die uit de as herrijst.

    Na de Tweede Wereldoorlog wordt een oproep gedaan voor de vervaardiging van de nieuwe gebrandschilderde ramen. Het is de schilder en beeldhouwer René Dürrbach, een medewerker en vriend van Picasso, die net de glas-in-loodramen van de kerk van Epenoy in de Doubs heeft afgewerkt, die de opdracht krijgt. 1.000 m2 oppervlakte, 62 gebrandschilderde ramen en 6 oculi, werden vervolgens gecreëerd tussen 1954 en 1979.
    Als getuige van de niet-figuratieve kunst van de tweede helft van de 20e eeuw gebruikt de kunstenaar de symboliek van kleuren, getallen en fundamentele tekens. Zo creëerde hij een meditatieronde gewijd aan de Maagd Maria.

    Tot slot is er nog een laatste juweel in de volledig gerenoveerde voormalige sacristie van de Basiliek: de Schat van de Heilige Kunst van de Ardennen. Een vijftigtal meesterwerken en kostbare voorwerpen die lange tijd verborgen zijn gebleven in sacristieën en kerkelijke reservaten in het departement.

    De Schat, die in juli 2018 werd ingehuldigd, presenteert oude beelden, kostbare relikwieën, vergulde kelken, geborduurde kazuifels en schilderijen in een moderne museale ruimte. Uitzonderlijke voorwerpen die getuigen van de knowhow van de ambachtslui uit de 13de tot de 19de eeuw in de Ardennen.
  • Gesproken talen
    • Frans
Uurroosters
Uurroosters
  • De 27 juni 2020