Zie foto's (2)
Eglise Saint-Parres
Onder monumentenzorg of beschermd (CNMHS)
,
Kerk
,
Bezienswaardigheid en historisch monument
,
Gotisch
,
Renaissance
in Saint-Parres-aux-Tertres
-
De kerk van Saint-Parres-aux-Tertres, die de naam Saint-Parres-aux-Tertres draagt, werd gebouwd in de 16de eeuw. Het zuidelijke portaal, in flamboyante stijl en gedateerd 1547, is bijna identiek aan dat van de kerk van Pont-Sainte-Marie. De sculptuur van de voormalige westelijke ingang van de kerk van Creney-près-Troyes zou dicht bij de decoratie van de zuidelijke deur van de kerk van Creney-près-Troyes staan. De toren, die dateert uit 1557, werd gebouwd onder leiding van metselaars Jademet...
De kerk van Saint-Parres-aux-Tertres, die de naam Saint-Parres-aux-Tertres draagt, werd gebouwd in de 16de eeuw. Het zuidelijke portaal, in flamboyante stijl en gedateerd 1547, is bijna identiek aan dat van de kerk van Pont-Sainte-Marie. De sculptuur van de voormalige westelijke ingang van de kerk van Creney-près-Troyes zou dicht bij de decoratie van de zuidelijke deur van de kerk van Creney-près-Troyes staan. De toren, die dateert uit 1557, werd gebouwd onder leiding van metselaars Jademet en J. Thiédot, zoals blijkt uit een inscriptie op de eerste steunbeer. De kerk werd ten westen van een overspanning ingekort. De gevelmuur werd van 1877 tot 1878 heringericht.
De kerk, van het haltype met een langgerekte plattegrond, heeft een schip met drie schepen van vijf traveeën, gevolgd door een koor met een rechte baai en een apsis met drie zijden. De klokkentoren staat in de noordwestelijke hoek van het gebouw, met een traptoren in het zuiden. De oorspronkelijke gebrandschilderde ramen, voornamelijk uit het begin en ook uit het tweede derde deel van de 16e eeuw, zijn grotendeels bewaard gebleven, maar nog steeds onvolledig. Gaudin heeft rond 1897-1899 enkele reparaties uitgevoerd. Ze werden tijdens de Tweede Wereldoorlog opgeslagen in Champs-sur-Marne, voordat ze in de jaren zestig en 1962 werden gerestaureerd, voltooid en uitgerust door Max Ingrand, die ook de auteur is van de decoratieve beglazing in het schip. Een composiet baai met de Nativity and the Adoration of the Magi met bloed werd rond 1510-1512 besteld door de fabriek, Claude Noël, Nicole Bertin en de familie Dorigny. We zien ook een donateur gepresenteerd door Santiago in een architectonisch frame in grijs en zilvergeel. Een andere samengestelde luifel die het leven van Sint Nicolaas toont, werd aangeboden door Guillemette, weduwe van Nicolas Vinot. Deze laatste is als donor vertegenwoordigd met zijn vijf zonen en zijn beschermheilige. In het bovenste deel is de Ontmoeting bij de Gouden Deur van de Heilige Anna en de heilige Joachim geschilderd. De composiet luifel met Genesis-scènes is vergelijkbaar met die van de Madeleine de Troyes en Chavanges. Een glazen luifel van de Transfiguratie, behandeld in grijs en zilvergeel, in de schaduw van blauw en groen, is vergelijkbaar met die van Davrey. Een ander paneel ten slotte toont een grote horizontale compositie die het architecturale kader van een renaissanceportiek met de heiligen Claudius, Johannes de Evangelist en Nicolaas volgt, met drie schenkers in gebed, twee mannen en een vrouw. Het gebouw werd op 26 maart 1942 bij decreet geklasseerd en de glas-in-loodramen als objecten op 6 oktober 1894.
Neem contact op met het stadhuis van maandag tot en met vrijdag op 03-25-7272-12-30.
of neem contact op met de heer BONBON: 03-25-8181-17-81.
-
-
Milieu
-