img-name-mising

Het station van Troyes

Bezienswaardigheid en historisch monument ,  Openbaar gebouw in Troyes
  • Het station van Troyes bevindt zich net buiten de "champagnekurk", het historische centrum van Troyes. Rond 1850 wordt het door de aanleg van een oostelijke spoorlijn (Parijs-Troyes-Mulhouse/Belfort) nodig een traject rondom het stadscentrum aan te leggen. De spoorlijn wordt gebouwd op de slotgracht van de oude stadswallen, dicht bij het waterreservoir van Ravelin. In 1857-58 wordt het nieuwe station gebouwd ter vervanging van de "Embarcadère", het eindpunt van de oude lijn Troyes-Montereau,...
    Het station van Troyes bevindt zich net buiten de "champagnekurk", het historische centrum van Troyes. Rond 1850 wordt het door de aanleg van een oostelijke spoorlijn (Parijs-Troyes-Mulhouse/Belfort) nodig een traject rondom het stadscentrum aan te leggen. De spoorlijn wordt gebouwd op de slotgracht van de oude stadswallen, dicht bij het waterreservoir van Ravelin. In 1857-58 wordt het nieuwe station gebouwd ter vervanging van de "Embarcadère", het eindpunt van de oude lijn Troyes-Montereau, en het huidige Espace Argence, een cultureel centrum. Op de begane grond vindt men de "salle des pas perdus" (wachtruimte), loketten en de stationsrestauratie; de middenetage is voor de stationschef. Goederenopslag, werkplaatsen, een remise voor 28 wagons en twee locomotiefloodsen voor elk 16 machines maken het stationscomplex aan de rue des Noës af.
    Het spoor beleeft een belangrijke groeiperiode. De Compangie de l'Est investeert fors: aan de Chapel-Saint-Luc verrijzen twee nieuwe locomotiefloodsen met een staalconstructie, en op de vrijgekomen plaats worden vier perrons voor zeven sporen gebouwd. In 1894 beginnen de bouwwerkzaamheden voor de overkoepelende grote hal over de perrons. Deze gedurfde, omvangrijke en innoverende constructie, waarin metaal en glas de hoofdrol spelen trekt vele belangstellenden.Er worden 14 verticale dragers die de breedte overspannen gebruikt voor een lengte van 132 meter (6413 m2).
    De gevel van het station, dat is aangemerkt als Historisch monument, is samengesteld uit een rij boogramen met daarboven een balustrade die herinneringen oproept aan de afgebroken versterkingen. De onvermijdelijke gigantische klok in het midden is subtiel gebeeldhouwd. De ingang heeft een brede overkapping van smeedijzer, ontworpen door het bureau van Gustave Eiffel. In 1912 wordt voor het station een nieuwe reizigershal in neoklassieke stijl gebouwd. Het station wordt in 1982 gerenoveerd, en er wordt een moderne vleugel aan toe gevoegd. In 2003 vindt een laatste renovatie plaats.
  • Milieu
    • In het stadscentrum
  • Gesproken talen
    • Frans